Antibaby naplója

Antibaby naplója

Átköltő

2013. október 10. - Antibaby

Basszus, azt azért senki nem mondta, hogy az anyasággal együtt jár, hogy költővé és íróvá is kell válnom. Unalomig ismételt, hogy a Grimm mesék milyen horrorisztikusak, de hogy még mennyi vers, dal és mese tartalmaz vállalhatatlan részeket... őrület! Elhatároztam, hogy pl. a Hófehérke és a hét törpét át fogom írni, azaz kihúzom majd a durva részeket, mert teljesen Hófehérke nélkül nem jó felnőni, valahol az alapműveltség részének tekintem, na de azért mégis... Azt nem tudom, hogy az eleve kannibalizmusra épülő Jancsi és Juliskát és a horror Piroska és a farkast meg lehet-e egyszerűen húzni, de majd azokra is rápillantok, amikor itt lesz az ideje.

Most épp a Füles mackón vagyok rajta, merthogy:

"Füles Mackó mond most néktek szép meséket, gyerekek,
Lekonyuló két fülemnek köszönhetem nevemet,
Kedvencem a friss méz, s más finom falatok,
De azért szerettek, hogyha kövér is vagyok."

Hát, én nem akarom arra tanítani a gyerekemet, hogy a kövéreket nem szeretjük. Vagy hogy annak dacára szeretjük őket, hogy kövérek. Ráadásul egy mackó esetében nehogy már ez gond legyen... pfff, Giselle Bünchen-nek kellene lennie? Úgyhogy most naponta agyalok 10 másodpercet rajta, hogy mire tudnám átkölteni az utolsó sort. Hiszek benne, hogy egyszer beugrik valami, ami tökéletesen megfelel. Addig meg lálázom helyette.

Ja, és kreatív gyakorló szülőktől ötleteket szívesen fogadok!

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby.blog.hu/api/trackback/id/tr755561117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paha · http://paha.blogspot.com/ 2013.10.10. 14:39:30

Hát igen. Épp a minap néztük a hároméves lányommal a Hófehérkét diafilmen és két dologra kérdezett rá közben: mi a méreg ill. mi a koporsó? :o

Ugyanakkor nekünk is vetítették szüleink ezt a mesét és nem lettünk gyilkosok vagy őrültek. :)

bogaar 2013.10.10. 15:46:55

Jónás úgy nézeget kifelé a kendőből, mint egy kis ürge, és mindig eszembe jut az "ott az ürge, hű mi fürge, mnit szalad" versrészlet. Már nem emlékeztem az egészre, vagyis azt hittem, hogy nem jól emlékszem az elejére, de mégis ez:

Laci te,
hallod-e?
Jer ide,
jer, ha mondom,
rontom-bontom,
ülj meg itten az ölemben,
de ne moccanj, mert különben
meg talállak csípni,
így ni!
Ugye fáj?
Hát ne kiabálj.

????

Én is épp átköltésen gondolkodtam, mert nem fogom csípésekkel fenyegetni a gyereket, de az ürgés rész meg aranyos...

Antibaby · http://antibaby.blog.hu 2013.10.10. 21:16:18

@ponishop: Hm. Azért a Füles mackót átírhatom? :)

mimke · http://mimozanevel.wordpress.com 2013.10.10. 21:33:15

Én is épp a Bettelheim könyvet akartam ajánlani :) És ha elolvasod, akkor nem biztos, hogy a Piroska és farkast nagyon olvasgatni akarod a gyereknek majd :D (Mondjuk én ezt az átköltésesdit sosem értettem, nekem rengeteg olyan mesét meséltek a szüleim, amiben feldaraboltak, megöltek, megettek, megvakítottak főszereplőket, és azért alapvetően egészséges felnőtt embernek gondolom magam...)

ponishop 2013.10.10. 22:07:52

Nem tudom, Bettelheim mit mond a Fülesmackóról ;) De az biztos, hogy nekem nem költötték át és soha nem jutott volna eszembe emiatt megkülönböztetni a kövéreket. :P

Nekem ez az átköltés dolog azért fura, mert nem lehet mindentől megvédeni a gyereket, ha most megússza a Hófehérkét, később az oviban/iskolában nem fogja úgy sem, így meg legalább a szülő elmagyarázhatja, hogy mi történik (vö. mi az a koporsó).

Meg ilyenkor mindig eszembe jut egy exem anyukája, aki mesélte, hogy ő eldöntötte, hogy soha nem fog kardot, pisztolyt, ilyesmiket adni a kisfia kezébe, mert ő nem fog erőszakos, verekedős fiút nevelni. A srác elment oviba, és első nap egy legóból épített pisztolyt hozott haza. :P

trillárom 2013.10.11. 08:15:27

@bogaar: Nekem nagypapám mesélte mindig ezt az ürgéset. Ültem az ölében és a kedvenc részem volt a "csípős" rész. Ilyenkor viccesen megcsípte az arcomat v. a combomat. Én ettől hatalmasakat tudtam kacagni.
Olyan jól hangsúlyozta a verset, hogy nem éreztem fenyegetésnek.

Antibaby · http://antibaby.blog.hu 2013.10.11. 10:24:26

Elgondolkodtattatok, lehet, hogy igazatok van, és túllihegem ezt a dolgot. Az viszont, hogy mi is egészséges felnőttek lettünk, nekem nem elég erős érv. 36,5 éves vagyok, de a mai napig emlékszem, amikor kislány voltam és moziban megnéztük anyuval a Hófehérkét. Konkrétan sikítottam a félelemtől, meg bizonyos részeknél el is takartam a szemem, annyira félelmetes volt számomra. Aztán anyukám nagyon sokáig nem is engedett ilyen filmeket és meséket nézni, pl. az E.T.-t is csak 16 évesen láttam, mert azt hitte, hogy szörnyes. :) Tom és Jerry-t ugyanezért nem néztem gyerekkoromban, felnőtt rajzfilmnek titulálták a szüleim, és úgy gondolom, hogy igazuk is volt. Dris meg egyáltalán nem találkozott a Grimm-mesékkel, oviban sem. (Valahol azt olvastam, hogy a Grimm is felnőtteknek szánták a történeteiket.) És hát mi is egészséges felnőttek lettünk, de ezt inkább már csak poénként szúrom ide, nem érvként.

De tényleg elgondolkodtattatok. Könyvet szerintem most nem fogok olvasni, így is sok olvasnivaló jut a kevés szabadidőmre, de futok még egy kört ebben a témában, mielőtt nekilátnék átírni a teljes gyerekirodalmat. :)

Antibaby · http://antibaby.blog.hu 2013.10.11. 10:33:28

Egyébként ez az egész egy nagy dilemma nekem, mert alapvetően úgy gondolom, hogy "ha tiltva nevelsz, hazudni tanítasz", de közben van jó néhány dolog, amitől szeretném az első években megvédeni a gyereket. Később úgyis találkozni fog velük, de a világunkban elég sok a "mocsok", és amit kereskedelmi alapon etetnek be a gyerekekkel, én pedig ezek egy részétől szeretném őt megóvni, amíg tudom. Még csak 3 hónapos, úgyhogy szerencsére még nem most kell döntenünk ezekről, de már foglalkoztat a kérdés. És vannak elképzeléseim, elveim, amik közül biztos sok meg fog dőlni és át fog alakulni.

kishangleany · http://kishangleany.blog.hu/ 2013.10.11. 11:51:10

Felnőtt fejjel elgondolkodva rajtuk, nekem is borzasztónak tűnnek a mesék, dalok és mondókák, amiket ismerek. A legtöbb mindenképpen. Az én személyes "kedvencem" eddig:

Katalinka, szállj el!
Jönnek a törökök,
Sós kútba tesznek,
Onnan is kivesznek,
Kerék alá tesznek,
Onnan is kivesznek,
Kemencébe tesznek,
Onnan is kivesznek.
Mikor jönnek a törökök,
Mindjárt agyonlõnek!

kicsinap 2013.10.11. 16:36:31

A film nagyon más, mint a mese, vagy az ének. Filmen megsúgom az én majdnem 9 éves nagylányom sem bírja megnézni a Hófehérkét. A Csipkerózsikának is csak azt a részét szeretik, ahol találkozik a herceggel meg a tündére készítik a szülinapi meglepetést. De szövegben meg simán elolvastuk. Meg olvasta a Grant kapitány gyermekeit, na abban is van sok zűrös, és semmi. Mert a feje készíti el a képet, nem a film adja készen a horrort. De amúgy meg nagyon meg kellett válogatni ksi korában mit nézhet meg, mert mindentől félt, a Kisvakondtól is.
Nyilván van egy sorrend, ahogy az ember olvassa a meséket, az ilyen típusú mesék a legvégén jönnek, nem a pici gyerekeknek olvasunk Grimm meséket.

kicsinap 2013.10.11. 16:41:15

Amúgy emlékeztek a SZületett feleségekben a Piroska és farkasos részre?:-))

kicsinap 2013.10.11. 16:42:44

Na az enyémeknek sem volt sokáig kardjuk, de akkor egy bottal kardoztak.:-) NEm is kellett hozzá még óvoda sem.

kicsinap 2013.10.11. 17:25:05

"Lynette fiainak osztálya a Barcliff Akadémián előadni készül a Piroska és a farkast. Maisy Gibbons, a szülői munkaközösség oszlopos - minden más anyától rettegett - tagja közli az SZMK-gyűlésen összegyült mamákkal, hogy az ő változatukban a farkast nem öli meg a vadász, hanem kihúzza az agresszió forrását, egy tüskét a mancsából, majd szabadon ereszti. Mikor Lynette felveti, hogy a farkas más asszonyokat is megtámadhat, tehát jobb lenne ártalmatlanná tenni, Maisy leteremti, amiért hozzá mert szólni az ügyhöz, holott csak jegyszedésre jelentkezett."

Antibaby · http://antibaby.blog.hu 2013.10.11. 20:32:30

@kicsinap: :)
Nekem meg az jutott eszembe, hogy valahol olvastam, hogy egy nagymama úgy mesélte a Piroska és a farkast az unokájának, hogy "Piroska, akit a hülye anyja képes volt egyedül elengedni az erdőbe..."

isolde 2013.10.12. 21:41:22

Dehát a gyerekmesékben direkt van erőszak, hogy a gyerekek a félelmeiket kiélhessék a mesékben és azok ott megoldódhassanak. Az a lényegük. Pont a lényeget akarjátok kihagyni.

Antibaby · http://antibaby.blog.hu 2013.10.13. 17:49:13

Aludtam egyet erre a témára, mert tényleg elgondolkodtatott, amiket linkeltetek és kommenteltetek. Valamelyest lazult is a hozzáállásom a mesékben található "rosszhoz", de nem értek egyet teljesen. Az meggyőzött, hogy szüksége van a gyerekeknek olyan történetekre, amelyekben a rossz és a jó küzd egymás ellen, és a jó nyer, és természetesen a halál is egy létező dolog, nem szeretném burokban nevelni a kicsit, és elhazudni ezeket a dolgokat. De az nem túlzás, hogy egy mostohaanya kivágatja a lánya szívét, és miért? Azért, mert szebb nála. Nem túlzás ez? Nem hiszem, hogy ez egy 3-4-5 évesre jó hatást gyakorol, és erre van szüksége a megfelelő erkölcsi fejlődéshez, vagy akár a félelmei kezeléséhez. Azt sem hiszem, hogy egy ilyen, még ha csak felolvasott meséről van is szó, úgy tud megjelenni a képzeletében, hogy az nem ijesztő.
Nem úgy kellene nevelnünk, hogy olyan félelmekkel ismerkedjen meg, amik reálisak az életben? Léteznek mesék, amelyekben a jó és rossz harca nem horror. Hanem pl. a hazug lebukik, a gonosz elnyeri méltó büntetését, az irigy, önző ember a végére megváltozik, az előítéletes szereplők pedig megszeretik egymást stb. Később pedig jöhetnek a betörők, rablók stb. Rosszul gondolom?

isolde 2013.10.13. 21:19:04

Hát a Bettelheim-könyvet nem olvastam, de az ismertető alapján pont erről szólhat.

Olyanokra gondolok, hogy a kisgyerek is elég hamar rájön, hogy a dolgok vannak, aztán nincsenek, eltűnnek, elvesznek, az emberek is eltűnhetnek, megsérülnek, te mondod neki, hogy azt ne fogd meg, mert veszélyes, ő is dühös és a legszívesebben megütne valakit, stb. A halál, a düh, az agresszió, a félelem velünk születik, nem a könyvekből értesülünk róla. A gyerekek még nem tudják megnevezni ezeket a rossz érzéseket, és a mesék segítenek ebben: hogy a gomolygó dühöt és félelmet történetté formáljuk, ahol az egyik karakter a gonosz, a szörny vagy a félelmetes, a másik meg nem, és így a megnevezhetetlen érzéseknek neve lesz, eleje-közepe-vége, és sokkal könnyebben kezelhetővé válnak.

A gyerekek egyébként is teljesen morbid dolgokat találnak ki időnként, hogy miktől félnek pl., nekem a szív kivágása is belefér, de mondjuk pont a Grimm testvérek nem annyira jó példa, mert ők eredetileg felnőtteknek szánták a sztorikat. De pl. Roald Dahl is nagyon morbid felnőtt fejjel, a gyerekek meg többnyire imádják.

Viszont nem vagyok gyerekpszichológus, szóval hogy minek (melyik mesének) melyik életkorban van itt az ideje, azt nem tudom sajnos, pedig igazából ez az érdekes szerintem, ugyanaz a mese mondjuk 3 évesen traumatizál, 4 évesen meg direkt adaptív.

kicsinap 2013.10.13. 21:23:20

http://www.logopedia11.hu/files/Meséljünk!.pdf

Itt választ kapsz a kérdéseidre.

Antibaby · http://antibaby.blog.hu 2013.10.13. 21:27:19

Köszönöm, isolde!
Köszönöm, kicsinap!

trillárom 2013.10.14. 08:02:07

Ha már mesék, akkor ezt a könyvet mindenképpen ajánlom.

http://bookline.hu/product/home!execute.action?_v=Gerlinde_Ortner_Gyogyito_mesek&id=119802&type=22

ciczamicza 2013.10.16. 11:08:23

én csak az Andersenektől voltam eltiltva, mert anyuka túlságosan nyomasztónak találta őket. a sors fintora (lenne, ha hinnék a sorsban), hogy most pont a nyomasztó filmeket/könyveket/stb. szeretem :)

bogaar 2013.10.20. 14:18:21

@trillárom: igen, ez igaz. más hangsúllyal vicces is lehet, főleg nagyobbacska gyereknek.

bogaar 2013.10.20. 14:28:03

Velem épp ez jött szembe, gondoltam idevág:
www.youtube.com/watch?v=sWKEKiEW-5o
Elég jól összefoglalja a mese-kérdést, főleg az életkori sajátosságokkal kapcsolatos rész tetszik.
És egyébként én sem félem sose mesétől, pedig nekünk még a Bibliát is olvasták, ó-szövetség, pedig az felnőtt fejjel nézve tiszta horror és háború. Viszont nem néztünk tévét.
Ellenben eszembe jutott az öcsém kislánya (ca. két éves), aki könnyekkel a szemében nézett valami kiselefántos rajzfilmet, ahol az elefánt beakadt a bozótba vagy elveszett vagy mi.
Szóval a mesemondás meg a filmnézés az tutira két külön dolog
süti beállítások módosítása