Antibaby naplója

Antibaby naplója

Nevelési különbségek

2015. március 05. - Antibaby

Én ugye 36 elmúltam, amikor Rt született, úgyhogy mi "késői" gyerekvállalóknak minősülünk, asszem. Azok az ismerőseim, akik egy jó tizessel fiatalabbak nálam, és gyerekük van, általában arra panaszkodnak, hogy a korábbi társaságukat elvesztették. A régi barátaik nem értik meg, miért nem tudnak mindenhol ott lenni, ahol ők is, miért nem tudják garantálni, hogy 4-re leérnek a Balatonra, miért nem tudnak akármeddig maradni a partin, ha egyáltalán elmennek, és hogy lehet fontosabb dolguk annál, minthogy őket felhívta-e az a pasi, akit múlt pénteken ismertek meg.

Nálunk ilyen probléma nincs, a rokonságunkban és a barátainknál is 0-5 év közötti gyerekek sorakoznak, mindenki megért minden ilyesmit. Nincs harag, ha két napig nem tudjuk visszahívni egymást, ha késik valaki egy órát és társai. Van viszont valami, ami engem (minket) egyre jobban kezd zavarni.

Ahogy összejárunk minden gyerekessel, és ahogy növögetnek a fiúk-lányok, úgy jönnek elő a nevelésbeli különbségek. Nincsenek ebből viták, elvileg senki nem szól bele, hogy a másik milyen elveket követ, pedig van közöttünk nagyon laza, teljesen napirend és szabályok nélküli család, meg nálunk sokkal szigorúbb, táblázatból élő is. Nem is ez a gond, mindenki úgy csinálja, ahogy neki megfelel, és ahogy ők együtt boldogok. 

Van viszont egy család, akikkel rendszeresen összejárunk, szeretjük őket, és valószínűleg ők is minket, mert maguktól is felhívnak, meghívnak, ránk szánják az amúgy is rövidke hétvégéjük egyik felét... szóval ó kis társaság, és jó útmutató lennének, hiszen gyereknevelésben évekkel előttünk járnak. De mostanában valami megváltozott náluk. Elkezdték azt, hogy amikor ott vagyunk náluk vendégségben, és a gyerekükkel van valami nézeteltérésük, vagy valamit nem csinált úgy, ahogy gondolták, megpofozzák. Hetek óta gondolkodom, hogyan lehet ezt úgy leírni, hogy átmenjen, mennyire kellemetlen helyzet ez nekünk, akik vendégségben vagyunk ott. Kb. az történik, hogy ülünk az étkezőasztalnál, kedélyesen beszélgetünk, aztán valami történik, a gyerek fején pofon csattan, majd visszafordulnak hozzánk: "Mit mondtál, hány cukrot kérsz a kávédba, Antibaby?" Én meg hirtelen köpni-nyelni nem tudok.
Mert ugye nem szólunk bele, semmibe. De azért a gyerekverés mégis csak a családon belüli erőszak egy formája, de minimum agresszivitás a kicsi, védtelen, gyengébb felett. Kétségbeesett eszköz. Nem beleszólni akarok, hanem azt szeretném, hogy ne történjen meg. És ha már mégis, akkor ne tudjak róla, ne előttünk csinálják. Borzasztó kellemetlen, hogy ilyenkor az ember elnéz a távolba, ki az ablakon, mintha észre sem vette volna. És közben ott a gyerekük is, akivel azért nekünk is kapcsolatunk van, ismerjük a születése óta, és néz ránk, nagy szemekkel, összezavarodva, hogy most mi van. Ez az ő és a mi kapcsolatunkról is szól, és akkor fordítsam félre a fejem? Adjam neki azt a jelet, hogy ez normális így és asszisztálok hozzá? Vagy tegyem szóvá, keljek a védelmére, és a szülők "tekintélyét" (phfff) ássam alá? Az utóbbi nem fog megtörténni, mert nem szólunk bele, nem szólunk bele, nem szólunk bele. Na de akkor?

Már többször előfordult ez mostanában. Korábban nagyon szívesen mentem át hozzájuk, de amióta ez van, nincs már olyan nagy kedvem.

Hogy lehet ezt kezelni?

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby.blog.hu/api/trackback/id/tr96978669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

robertdani · http://robbiedani.tumblr.com 2015.03.05. 21:14:18

Én az első ilyen esetnél felálltam volna. Ezt azonnal meg kell beszélni velük és rábeszélni őket a nevelés más formáira. Ha nem megy akkor segítséget kell kérni szakembertől. Gondolom én. De nem beszélni róla az beleegyezés amit gondolom te sem teszel.

Mileva 2015.03.05. 22:19:44

:( Hasonló sztori évtizedekkel ezelőtt. Nem pofon, "csak" verbális erőszak. Kiakadtam, de "mivel nekem nincs gyerekem, nem pofázhatok bele a szülői viselkedésükbe, nincs rá jogalapom." Évekre, és nagyon megromlott a barátságunk, egyszerűen nem tudtam rájuk uaúgy nézni. Aztán a gyerek megnőtt-kinőtt a családból + kistestvérek lefoglalták apuékat jól; vhogy túlélte. Talán nem sérült jobban, mint a nagy átlag. De ez így együtt, keserű tapasztalat volt, bár, érlelő meg minden. Most felidézte az írásod.

mimke · http://mimozanevel.wordpress.com 2015.03.06. 00:15:29

Ha az eszemre/szívemre hallgatok, akkor azt mondom, hogy nem szabad szó nélkül hagyni. Viszont nem úgy neveltek engem se, hogy tudnék mondani bármit is. Viszont az biztos, hogy nem szeretném, hogy a gyerekem ezt lássa, hogy ez normális, és szerintem "nem szóvá teendő".
Szóval az a minimum, hogy nem vinném oda a gyerekemet, ha épp olyanom van, akkor lehet, hogy ezt mondanám el nekik. Ha elmondod, hogy ez neked kényelmetlen, és ehhez nem szeretnél asszisztálni, akkor az rólad szól, nem róluk. Talán elgondolkoznak, bár kétlem, hogy ettől kevésbé csinálnák.

bogaar 2015.03.06. 16:51:50

Nekem is ez jutott eszembe, hogy mi lenne, ha egyszer elmondanád nekik azt, amit ide leírtál? Így, a te szemszögedből?
Persze tudom, hogy nehéz, de egyrészt hátha használ, másrészt legalább állást foglaltál, és nem nézed tétlenül. Lehet, hogy a barátság megsínyli, de szerintem ez már így is megtörtént. Sok sikert és bátorságot hozzá! :)

aa/szvszl 2015.03.07. 21:28:23

:((((( Ilyenkor nincs olyan, hogy nem szólsz bele. Továbbá ez nem nevelés. Ez bántalmazás. Engem is bántottak, soha-soha nem lesz olyan életem, mint amilyen lehetett volna, ha nem teszik, ha valaki közbelép és megvéd. A kezüket letörném. Egyébként azokat is mélyen megvetem, akik annak idején szemtanúi voltak, és soha, egyszer sem védtek meg.

Antibaby · http://antibaby.blog.hu 2015.03.07. 21:45:14

Igen, én is kaptam verést, nem egyszer, nem kétszer, bár azért nem volt mindennapos nálunk. Tehát ismerem a másik oldal érzéseit is. Igazatok van, hallgatni ezzel kapcsolatban nem kellene. Ez az érzés bennem is megvolt, ezért is írtam a bejegyzést, mert nagyon nem tudok efelett elsiklani, pedig több hónappal ezelőtti az utolsó, amikor ez megtörtént. Amint lesz alkalom, felvetem. Azt viszont nem hiszem, hogy azok a szülők, akik ezt megteszik a gyerekükkel, ráadásul rendszeresen, megváltoznának, ha "beleszólok". Sajnos nem hiszem, hogy a gyerek azáltal meg lenne védve. Maximum nem előttünk csinálják legközelebb. Bár, fene se tudja, képesek-e moderálni magukat, végül is ezek hirtelen agyelborulós pillanatok, azt hiszem.

mimke · http://mimozanevel.wordpress.com 2015.03.07. 22:59:17

De ha már elgondolkoznak két percre, az bőven elég lehet a változáshoz..Végül is nem a gyámügyet hívod rájuk, szóval szerintem ennyi mindenképp kell a lelkiismeretednek szerintem!

atl · http://vonalfelett.blogspot.hu/ 2015.03.08. 12:57:50

Szerintem ha ezért szólsz, az semmivel sem rosszabb, mint amikor azért szólsz mert a barátod hülyeségeket csinál. És azért szól az ember, nem? Nem voltam még ilyen helyzetben, de olyanban igen, amiért szóltam. Váláskor, pl. Nem lett belőle harag, miért lenne? Néha nehéz dolog jóbarátnak lenni.

Akár elmondhatod azt is, hogy téged bántottak, és ez hogyan esett neked.

Antibaby · http://antibaby.blog.hu 2015.03.08. 21:30:38

@atl: Na, ez tök jó ötlet! Szeretem az ilyen építő jellegű hozzászólásokat! :) És azt látni, hogy két gyerek mellett is van idő blogokat olvasni meg kommentelni. :) Reményt ad. :)

atl · http://vonalfelett.blogspot.hu/ 2015.03.09. 13:24:22

Olvasni még csak-csak (a végeláthatatlan etetések alatt telefonról), de kommentelni ott nem szeretek, aztán meg elfelejtem. :)

aa/szvszl 2015.03.09. 17:15:35

ha verések (pofonok) nem is szűntek volna meg, már az sokat jelentett volna, hogy legalább nyilvánosan, mások előtt nem aláznak meg (vö. azzal, hogy talán nem mások előtt csinálják, ha megjegyzést teszel rá). sokszor jobban fájt, mint a tenyér az arcomon. sőt, hosszú távon ez okozott komolyabb problémát. apámnak egyébként meggyőződése, hogy ezt milyen jól csinálta, hiszen illemet tanultam, és - idézem - "neki soha senki nem mondta, hogy rosszul tenné". vétkesek közt cinkos, aki néma. de atl jól leírta szerintem.

@atl: imádtam a végeláthatatlan etetéseket, a teljes Harry Potter-sorozatot kiolvastam két hónap alatt újra. :) két gyerek mellett mondjuk biztos nem menne.

atl · http://vonalfelett.blogspot.hu/ 2015.03.11. 12:58:34

@aa/szvszl: Oh, hát az elsőnél még én is élveztem, lehetett olvasni, sorozatot nézni. Most meg folyton sürgetném szerencsétlent, mert addig a nagy nyüglődik/mesét néz. Van is lelkiismeretfurdalásom emiatt. De ugye mi miatt nincs... :D
süti beállítások módosítása